نقد و بررسی بازی L.A NOIRE
همه چیز در مورد بازی ها

عناوین راک استار از جمله عناوینی بشمار میروند که قبل و بعد از انتشار بازی دارای حواشی زیادی میباشند . جدا از اینکه در ساخت بهترین بازی ها و نوآورانه ترین بازی ها توسط راک استار ساخته میشوند , هیچ گونه شک و تردیدی ندارد اما معمولا حواشی بوجود امده برای عناوین راک استار دربرگیرنده ی تمام موضوعات مرتبط با بازی این شرکت میباشد . قبل از بررسی فاکتور های اصلی بازی نگاهی به حواشی پیش آمده برای بازی داریم ... کسب عنوان پرفروش ترین IP صنعت گیم کار ساده ای نیست اما راک استار آن را به اثبات رسانده که در کار خود واقعا استادی خبره است .  اگر نگاهی به سابقه ی درخشان راک استار بکنیم , عناوینی همچون GTA , RDR از جمله بازی های پر فروش تاریخ اند که به دست راک استار ساخته شده اند . اما حالا راک استار با کول فیپس و داستان های لوس انجلس وارد عرصه ی رقابتی دیگر شده است . کمتر از یک هفته از انتشار عنوان L.A. Noire میگذرد اما در همین مدت کوتاه این عنوان توانسته رکورد فروش قبلی را که در دست Red Dead Redemption بوده است را از دستانش دربیآورد و خود را به عنوان پرفروش ترین IP صنعت گیم برای همگان مطرح کند . در اینجاست که مسائلی هم چون انتخاب سبک ها و نام ناشر در فروش بازی تاثیر گذار است .
شاید بیشتر شما وقتی نام راک استار به عنوان ناشر و یا سازنده ی بازی مطرح میشود از همان اول چشمانتان را میبندید و بدون درنظر گرفتن مسائل مربوط به این فکر میکنید که مطمئنا این بازی راک استار نیز بهترین بازی خواهد شد و باز هم ما یک اثر بی نظیر را مشاهده خواهیم کرد . عناوین راک استار ازجمله عناوینی هستند که قبل از عرضه هم دارای حاشیعات هستند و هم بعد از عرضه دارای حاشیعات میباشند !

       


یکی از حواشی بوجود آمده قبل از عرضه ی بازی مربوط به سبک بازی بود که بسیاری عقیده داشته اند که عنوان L.A. Noire در این بخش خوب عمل نخواهد کرد و گیمر برای پیشروی در بازی دچار مشکل خواهد شد . که این موضوع را به دانستن زبان اینگلیسی مربوط کرده بودند یعنی اگر کسی با این ربان آشنایی نداشته باشد نمیتواند بازی را به اتمام برساند و در اواسط بازی متوقف خواهد شد . اما انگونه که گفته میشد بازی نیاز زیادی به دانستن زبان اینگلیسی ندارد و فقط یک آشنایی ساده میتواند معما ها را حل کند . یکی از موضوعاتی که در بازی برای راحتر شدن بخش گیم پلی درنظر گرفته شده است میتوان به وجود امکانی برای راهنمایی کردن در حل معما ها و گذراندن مراحل وجود دارد البته محدود میباشد و براساس تعداد ماموریت های جانبی ای که میروید این امکان برای شما فعال میشود . و اما موضوع دیگری که در راتباط با گیم پلی بازی مطرح شده بود , یکنواخت شدن ان بعد از مدتی بود . اما به لطف ماموریت های جانبی بسیار در بازی , این موضوع هم مورد توجه قرار نگرفت . اگر بخواهیم این عنوان را نسبت به عنوان RDR از نظر ماموریت های جانبی مقایسه کنیم , عنوان LAN در این بخش موفق تر عمل کرده است . امکان رفتن ماموریت های جانبی هنگامی وجود دارد که در اتومبیل پلیس نشسته باشید و به بیسیم گوش دهید . در غیر اینصورت اگر درون ماشین دیگری بنشینید نمیتوانید ماموریت های جانبی بازی را بروید . اضافه میکنم با گذراندن ماموریت های جانبی , رنک شما هم افزایش پیدا میکند و به 100 درصد کردن بازی بسیار کمک میکند .

از دیگر حواشی ای که برای بازی بوجود آمده بود در ارتباط با عرضه شدن بازی برای کنسول ایکس باکس 360 بر روی سه دیسک بود که مورد تعجب بسیاری از اشخاص قرار گرفت . دلیلش را از سازندگان بازی جویا شدیم و جوابی که در ارتباط با موضوع مطرح شده داده شد اینگونه بود که بازی به دلیل تعداد مراحل زیاد و وجود جزئیات زیاد در بازی و بزرگی شهر برای ایکس باکس بر روی سه دیسک عرضه میشود . البته این موضوع صحت دارد . جزئیات زیادی در بازی وجود دارد . تصورش را بکنید در آشپزخانه ها برای پیدا کردن سرنخ به تمام چیز ها دسترسی دارید . تصورش را بکنید که یک سیب یک سرنخ باشد ! البته هیچ وقت یک میوه نمیتواند سرنخ باشد اما دسترسی به گان وجود دارد ! شاید یک سیب رفته باشد یک عدد پرتقال را کشته باشد ! از راک استار چنین کارهایی بعید نیست شاید در قسمت بعد بازی البته اگر ساخته شود , بگویند که بازی برروی 4دیسک عرضه میشود و ماموریت های قتل سیب قاتل هم در بازی وجود دارد ! شایان به ذکر میباشم که این عنوان برای پلی استیشن 3 برروی یک دیسک عرضه شده است . همان طور که میدانید کنسول ایکس باکس از DVD و کنسول پلی استیشن 3 از Blue-Ray پشتیبانی میکنند .
       



شاید برای شما هم چنین اتفاقی افتاده باشد ! کنسول وسط بازی هنگ میکند و هیچ کاری نمیتوانید بکنید ! یکی دیگر از موضوعاتی که برای بازی بعد از عرضه رخ داد مربوط به خاموش شدن کنسول و یا هنگ کردن آن بوده که از راک استار اینگونه به کسانی که جویای حل این مشکل شده بودند پاسخ داده که مشکل خاموش شدن کنسول پلی استیشن 3 مربوط به فریمور سونی است و بازی هیچ مشکلی ندارد ! و اما در ارتباط با ایکس باکس اینگونه پاسخ داده شد که کسانی که چنین مشکلی برایشان پیش امده میتوانند به بخش خدمات راک استار و یا بخش فروش ایکس باکس زنگ بزنند تا جویای کارشان شویم ! واقعا جالب است راک استار با آن همه عظمت برای بازی هایش چنین مشکلی پیش آمده باشد . البته یکسری از افراد اینگونه مطرح کرده بودند که امکان این وجود داشته باشد که بازی بر روی دیسک کامل کپی نشده است . اما بطور کل این موضوع هم به یک حاشیه تبدیل شده بود . اما جالب اینجا بوده که راک استار طوری سونی را به زیر سوال برد که سونی سعی میکند مشکلش را بگونه ای حل کند و طرفدارانش را دلگرم کند . راک استار در ارتباط با فریمور جدید پلی استیشن 3 اینگونه مطرح کرده بود که اگر کنسول خود را به این فریمور افزایش دهید و آن را آپدیت کنید , امکان سوختن کنسول وجود دارد ! البته این موضوع حل شده است می توانید با خیال راحت کنسولتان را آپدیت کنید ! امیدوارم برای شما چنین مشکلاتی پیش نیامده باشد ...

و اما افزایش و کاهش فریم ریت در بازی که واقعا یک مشکل اساسی بحساب میآید . تصورش را بکنید بازی در قسمتی انقدر ها تند عمل کند و در بخش هایی انقدر کم عمل کند که اینگونه مشاهده کنید که بازی در حال ری-پلی میباشد ! بعد از عرضه ی LAN گزارش هایی مربوط به این موضوع در نت پخش شد که مورد تئجه بسیاری از افراد قرار گرفت و بسیاری از نظر ها را عوض کرد . افزایش و یا کاهش فریم ریت در اکثر بازی های بزرگ وجود دارد زیرا بازی به دلیل حجم بالا چنین مشکلاتی برایش پیش می اید و میشود از انها چشم پوشی کرد اما مقداد افت و خیز فریم ریت در بازی L.A. Noire آنقدر ها مشکل دارد که بازی را دچار مشکل میکند . البته با درنظر گرفتن مسائل دیگر کم لطفی است که بخواهیم این بخش از بازی را بسیار مورد توجه قرار دهیم .

همان طور که در پاراگراف های قبل مطرح شد , بخش گیم پلی این بازی ازجمله متفاوت ترین گیم پلی های بازی ها میباشد که جذابیت های خاص خودش را دارا میباشد . همیشه در عناوینی که توسط راک استار ساخته میشند و یا راک استار نقشی در آن داشته , شاهد یک عنوان جرم و جنایت بوده ایم که نقش اصلی بازی یک جنایت کار به تمام معنما میباشد . اما در LAN شما یک پلیس میباشد ! این تفاوت بوجود آمده در عناوین این شرکت باعث شده تا بازی نمایش زیبایی را داشته باشد و بتواند نظر همگان را جلب کند . اگر بخواهیم دو عنوان GTA و LAN را در گیم پلی مقایسه کنیم , با توجه به اینکه هر دو عنوان ذکر شده Open-Word میباشند اما تمایز های بسیاری را در این دو گیم پلی خواهیم دید . بیایید ابتدا از رانندگی شروع کنیم . در GTA شما به راحتی ماشین افراد مختلف را میدزدید و این دزدی فقط با یک اسلحه انجام میشد اما در LAN بدست آوردن ماشین در خیابان با نشان دادن نشان پلیس انجام میپذرید . و مورد دیگر مربوط به این باشد که در GTA راس کار بر روی رانندگی میباشد اما در LAN این امکان برای شما محیا میباشد که همکارتان این کار را برعهده گیرد . البته در عنوان RDR در بعضی از مراحل این امکان وجود داشته البته شما مشخص نمیکردید که نمیخواهید رانندگی کنید ! از دیگر مواردی که در این دو بازی میتوانیم مورد مقایسه قرار دهیم مربوط به استفاده کردن از اسلحه میباشد . استفاده از اسلحه در LAN را خود بازی مشخص میکند که چه زمانی نیاز به اسلحه دارید , در غیر این صورت نمیتوانید از اسلحه ی خود استفاده نمایید . اما در GTA این امکان به راحتی وجود دارد . دیگر مواردی که مربوط به استفاده از اسلحه در LAN میباشد مربوط به ویژگی جالب بازی در دستگیر کردن مجرمان است . تصورش را بکنید وقتی شما اسلحه ی خود را برای چند ثانیه به سمت فردی نشانه بگیرید , اسلحه به سمت هوا شلیک میکند و آن فردی کا درحال تعقیب آن بودید تسلیم میشود . اما مشکلی که در این بخش از بازی وجود دارد مربوط به حمل اسلحه میباشد که شما نمیتوانید اسلحه ی مورد نظر خود را حمل کنید . البته این امکان وجود دارد که در بین مراحل اسلحه ی دیگران که بر روی زمین افتاده است را بردارید و از آن استفاده کنید . و اما در ارتباط با سوال جواب در بازی که این امکان ازجمله مواردی است که در یک بازی پلیسی در نظر گرفته شده است . شما در سوال و جواب کردن سه گزینه دارید . قبول کردن حرف ها , رد کردن حرف ها و بیان اینکه طرف شما دروغ میگوید   و تایید کردن اینکه طرف شما مجرم است ! گزینه ی آخر که ذکر شد هر از گاهی میتوانید شکی به فرد درحال بازجویی شده وارد کنید . اما توجه داشته باشید هنگامی که گزینه ی دروغ را انتخاب کردید باید طبق سرنخ هایی که جمع کرده اید , دروغ فرد مقابل را به اثبات برسانید .
 

شما بر اساس تعداد سوالاتی که درست تعیین کردین امتیاز کسب میکنید و این امتیاز ها به شما کمک میکند تا رتبه شما در بازی افزایش یابد . با افزایش رتبه , مقام شما در اداره ی پلیس افزایش میآبد که هر وقت به درجه ی خواصی برسید همکار شما عوض میشود . و اما در ارتباط به جمع کردن سرنخ ها که در راس کار قرار دارد . محل جرم اولین جایی میباشد که باید به آنجا بروید . در این مکان سرنخ های اولیه را پیدا میکنید و بعد از پرس و جو از افرادی که در صحنه ی جرم حضور دارند تعدادی آدرس بدست می آورید  و با رفتن به ان آدرس ها سرنخ ها و شواهد تازه ای را کسب میکنید که در اخر باید جمع بندی ای بر انها داشته باشید و پرونده را به پایان برسانید . در بازی دفترچه ای وجود دارد که سوال ها و آدرس ها و سرنخ ها در آن یاداشت میشود . به طوری که این دفترچه کمک بسیاری به شما میکند . در این دفترچه گزینه ای وجود دارد که میتوانید از ان کمک های مختلفی بگیرید . بعنوان مثال امکان این وجود دارد که سرنخ ها در نقشه برای شما بنمایش درآید و یا گزینه ای در سوال ها حذف شود . البته باید توجه داشته باشید که این امکان ها محدود میباشد و با رفتن مراحل جانبی میتوانید انها را کسب کنید . بطور کل بازی دارای 21 پرونده میباشد که با توجه به وجود ماموریت های جانبی بسیار در بازی , گیم پلی بازی بیش از 25 ساعت میباشد . برای رفتن مراحل جانبی حتما باید در ماشین پلیس نشته باشید تا از طریق بیسیم پلیس به شما  خبر اتفاقات رخ داده شده داده شود تا به آدرسی که گفته شده بروید و آن مسئله را حل کنید . بطور کل بخش گیم پلی بازی بسیار زیباست و عالی کار شده است .

بازی از فنآوری موشن اسکن و موشن کپچر استفاده کرده است که موشن اسکن تکنولوژی جدیدی است که توسط راک استار و تیم باندای ساخته شده است . در این تکنولوژی تمام حالات صورت فرد بازیگر به بازی منتقل میشود  و بصورت انیمیشن درمیآید . بنابراین امکان وجود دارد که از حالات صورت اشخاص به پاسخ بعضی از سوالات برسید . اما در ارتباط با حرکات کل بدن کاراکتر ها در بازی باید گفت که  دارای مشکلات زیاید میباشد . با توجه به اینکه در ابتدای مقاله به افت و خیز فریم ریت اشاره شد , حرکات کاراکتر های بازی براساس این مشکلات دچار مشکل میشوند . اما بازی آنقدر ها خوبی دارد که میتوانیم از این موضوع چشم پوشی کنیم . به گفته ی راک استار  میان پرده های بازی با یک فصل کامل از یک سریال برابری میکند که این موضوع به تنهایی امتیاز بزرگی برای یک بازی میباشد . همیشه براساس بازی ها فیلم ساخته میشد اما حال خود بازی یک فیلم بحساب می آید . بازی غیر از آن بخش اصلی که روایت کننده ی مسائل و جرایم لوس آنجلس است نگاهی به دوران جنگ جهانی دوم دارد که خاطرات " کول فیپس " شخصیت اصلی بازی نشان داده میشود . داستان LAN مربوط به فردی است به نام کول فیپس که قبل در جنگ جهانی بوده و بعد از به پایان رسیدن جنگ به اداره ی پلیس ملحق شده است و میخواهد فساد و مشکلات LAPD ان زمان را برطرف کند . بازی دارای جزئیات زیادی میباشد و همه  چیز بسیار عالی کار شده اند بطوری که بخش گرافیکی بازی L.A. Noire هیچ گونه مشکلاتی ندارد . البته آن باگ های قدیمی که در عناوین OW راک استار وجود داشته اند به اندازه ی اندکی در بازی وجود دارند اما یکی از مواردی که در ارتباط با تخریپ پذیری بازی است مربوط به ماشین های پلیس میباشد که با تصادف کردن ماشین های دیگر خراب نمیشود و باید آنقدر تصادف کنید تا ماشین از کار بیافتد . در ارتباط به منفجر شدن از ماشین ها در بازی هم خبری نیست و هروقت با سرعت بسیاری به ماشینی برخورد کنید , اتومبیل مقابل موترش آتش میگیرد ...

برای صداگزاری از بازی از افراد خبره ای کمک گرفته شده است . بطوری که میتوان گفت بیشتر موسیقی های معروف دهه ی 40 لوس آنجلس در بازی قرار داده شده اند که با نشتن در ماشین ها میتوانید به ان گوش دهید . معمولا این امکان وجود داشت که بتوانیم موسیقی را عوض کنیم اما بازی براساس چیزی که از قبل برایش تعیین شده است عمل میکند . به نحوی که در هر Case با یک نوع موسیقی خواص روبرو هستید . شایان به ذکر میباشم که هر از گاهی که بازی به تعقیب و گریز کشانده میشود وموسیقی تندی پخش میشود .

       

بطور کل مشکلات و حواشی ای که مطرح شد تنها مشکلات انگشت شمار بازی بوده اند که با چشم پوشی از آنها میتوانیم عنوان L.A. Noire را یکی از بهترین بازی های سال بخوانیم . مطمئنا راک استار با کارهای فوق العاده اش خود را به اثبات رسانده که واقعا در کارهایش استادی است. همان طور که میدانید عنوان LAN از جمله اولین بازی هایی بود که از فن آوری موشن اسکن استفاده میکرده است . این فن آوری تمام حالات صورت بازیگران بازی را به بازی منتقل میکرده که خود امتیازی بزرگ برای استدیوی تیم باندای میباشد . به تازگی خبر هایی از این استدیوی استرالیایی نقل شده است که درحال کار برروی تکنولوژی ای میباشند که کل بدن بازیگران را به بازی منطق میکند و این موضوع نوید واقعی تر شدن بازی ها میدهد  و شاید دیگر افت فریم ریت در بازی وجود نداشته باشد . این استدیوی نیز گفته است بازی بعدی آنها زودتر از LAN عرضه خواهد شد یعنی ساخت بازی بعد در مدت کوتاهی به طول می انجامد . اگر هنوز این عنوان را تهیه نکرده اید پیشنهاد میکنم بازی را خریداری کنید و یادی از لوس آنجلس دهه ی 40 کنید . این عنوان چند هفته ی پیش برای دو پلتفرم PS3 و X360 عرضده شده است و در ارتباط با عرضه ی ان برای PC هیچ گونه اخباری وجود ندارد . بدون شک L.A. Noire یکی از بهترین ها میباشد ...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







چهار شنبه 8 تير 1390برچسب:, :: 14:47
GOD OF GAMES

درباره وبلاگ


سلام.به این وبلاگ خوش اومدین.این وبلاگ درباره ی بازی ها و تمامی مطالب در رابطه با اون هاست.این وبلاگ مطالب زیادی رو در حال حاضر نداره اما در آینده ای چندان دور این وبلاگ بسیار زیاد ارتقا پیدا خواهد کرد.برای تبادل لینک از تبادل لینک خودکار استفاده کنید.امیدوارم لحظات خوبی در این وبلاگ داشته باشید.ممنون.
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همه چیز در مورد بازی ها و آدرس matin1376.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.